Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosił nabór wniosków w ramach resortowego programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2025.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Adresatami Programu są:
- dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
- osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
- o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
- o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
- traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Na realizację zadań w ramach Programu dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja
2025, Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przeznaczył z Funduszu Solidarnościowego w 2025 r. kwotę - 800 mln zł (słownie: osiemset milionów złotych).
Tryb przystąpienia do Programu:
- Gmina/powiat składa do właściwego wojewody wniosek w wersji elektronicznej
utworzony w Generatorze Funduszu Solidarnościowego. Generator Funduszu
Solidarnościowego jest narzędziem informatycznym dostępnym na stronie internetowej
https://bfs.mrips.gov.pl. Wniosek należy wypełnić, zapisać i złożyć w Generatorze
Funduszu Solidarnościowego za pomocą przycisku „złóż wniosek”.
2. W przypadkach uzasadnionych problemami technicznymi, za uprzednią zgodą Ministra,
dopuszcza się możliwość składania wniosków w ramach Programu za pomocą platformy
e-PUAP.
3. Gmina/powiat ma możliwość zapisania wprowadzonych danych w dowolnym momencie
i powrotu do edycji w innym czasie.
4. Przed wypełnieniem wniosku należy zapoznać się z postanowieniami ogłoszenia
o naborze wniosków oraz z Programem.
5. Wniosek musi być czytelny, w szczególności należy wykazać koszty rodzajowe wraz z
kosztami jednostkowymi planowanego zadania. Wydatki przedstawione w kosztorysie
wniosku muszą znajdować pełne uzasadnienie w opisie zadania.
6. Gmina/powiat może złożyć tylko jeden wniosek.
7. Gmina/powiat ma możliwość wydruku wniosku zapisanego w wersji roboczej.
8. Po uzupełnieniu formularza wniosku oraz dodaniu wszystkich wymaganych załączników,
jego weryfikacji oraz wysłaniu przez gminę/powiat (za pomocą przycisku „złóż wniosek”)
Generator Funduszu Solidarnościowego zapisuje wniosek w bazie danych, a użytkownik
otrzymuje możliwość jego zapisania w formacie PDF i wydrukowania. Złożony wniosek
automatycznie otrzymuje unikatowy numer, którym należy się posługiwać w kontaktach
z wojewodą.
9. Złożone wnioski nie podlegają uzupełnieniu ani zmianie po upływie terminu na ich
złożenie, o ile nie wynika to ze zwrócenia się wojewody do gminy/powiatu o dodatkowe
wyjaśnienia lub skorygowanie w wyznaczonym terminie dokumentacji aplikacyjnej.
10. Proces składania wniosków zawiera następujące etapy:
1) wypełnienie wszystkich pól wniosku oraz dodanie wymaganych załączników;
2) złożenie wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego za pomocą
przycisku „złóż wniosek”;
3) zapisanie złożonego wniosku w formacie PDF, wraz z załącznikami.
11. Złożenie wniosku nie jest równoznaczne zapewnieniem przyznania dofinansowania lub
przyznaniem dofinansowania we wnioskowanej wysokości.